W galerii

 

 

 

 

Strona główna
Na oleskim zapomnianym cmentarzu.
Autor: Ewa CichoÅ„   
Jak co roku uczniowie ZespoÅ‚u Szkół DwujÄ™zycznych w OleÅ›nie ze swoimi wychowawcami, a w tym roku także w towarzystwie Maksymiliana Antkowiaka (syna Redaktora Naczelnego TO), odwiedzili oleski cmentarz żydowski w ramach realizowanego projektu edukacyjnego „Byli tu przed nami”. W ciszy mglistego, listopadowego poranka, pokryty dywanem liÅ›ci zapomniany kirkut, z pochylonymi macewami jawiÅ‚ siÄ™ jako miejsce niezwykÅ‚e, wrÄ™cz magiczne. Na co dzieÅ„ nie odwiedzany, milczÄ…cy relikt dawnej kultury, dla wyznawców judaizmu, onegdaj tworzÄ…cych spoÅ‚eczność naszego miasta, byÅ‚ i zawsze bÄ™dzie miejscem Å›wiÄ™tym do koÅ„ca Å›wiata. Dla Å»ydów nie istnieje pojÄ™cie „likwidacji” cmentarza, ponieważ najważniejsze jest to, co kryje ziemia, a nie co na niej stoi. Nawet gdyby nie byÅ‚o tam ani jednego grobu, to miejsce bÄ™dzie otaczane kultem, bo prochy pochowanych tam kiedyÅ› Å»ydów oczekujÄ… na przyjÅ›cie Mesjasza. Na oleskim kirkucie najczęściej spotykamy macewy w postaci pionowego nagrobka z granitu lub z piaskowca. Macewy - owe pÅ‚yty nagrobne - nawiÄ…zujÄ… swoim wyglÄ…dem do bramy symbolizujÄ…cej przejÅ›cie z życia ziemskiego do krainy zmarÅ‚ych. Dawniej kÅ‚adziono na nich kamyki, które byÅ‚y reliktem starożytnych praktyk, gdy zmarÅ‚ych grzebano na pustyni. Dzisiaj dzieci przynoszÄ… ze sobÄ… lampki i w ten sposób wyrażajÄ… swojÄ… pamięć o pochowanych tutaj zmarÅ‚ych. Nagrobki żydowskie wyróżniajÄ… siÄ™ bogatÄ… symbolikÄ…, dlatego głównym zadaniem uczestników tegorocznego pleneru byÅ‚o odnalezienie jak najwiÄ™kszej iloÅ›ci symboli, a nastÄ™pnie wyjaÅ›nienie ich znaczenia. Na macewach dawnych oleskich Å»ydów wystÄ™pujÄ… nastÄ™pujÄ…ce ornamenty: - dÅ‚onie zÅ‚Ä…czone w geÅ›cie bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa, oznaczajÄ…ce grób kapÅ‚ana, - dzban jest atrybutem zmarÅ‚ego lewity, który od starożytnych czasów obmywaÅ‚ rÄ™ce kapÅ‚anów przed bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwem, - palma symbolizuje sprawiedliwość i odkupienie, - zÅ‚amana palma odznacza życie zÅ‚amane, nagle przerwane tragicznie (jest kilka takich symboli na oleskim cmentarzu), - uskrzydlona klepsydra jest znakiem przemijania czasu, zapożyczonym z symboliki chrzeÅ›cijaÅ„skiej, - wieniec, liść palmowy, kwiat róży to typowe motywy żaÅ‚obne. Na starszych nagrobkach (cmentarz funkcjonowaÅ‚ od 1814 r.) napisy wykute byÅ‚y w jÄ™zyku hebrajskim, na macewach z koÅ„ca XIX w. i z poczÄ…tku XX w. inskrypcje byÅ‚y w jÄ™zyku hebrajskim i niemieckim, bÄ…dź tylko w j. niemieckim. Zachowana tahara -dom przedpogrzebowy (Bet Tahara-„dom oczyszczenia”) z 1868 r. z czerwonej cegÅ‚y, zwieÅ„czona oknem w ksztaÅ‚cie gwiazdy Dawida, dzisiaj pusta z jednÄ… kamiennÄ… misÄ… sÅ‚użącÄ… do ablucji- rytualnego oczyszczenia, niegdyÅ› byÅ‚a miejscem obmywania zwÅ‚ok, które trzeba byÅ‚o jak najszybciej pochować. Nieboszczyka ubierali czÅ‚onkowie bractwa pogrzebowego Chewra Kadisza w spodnie, koszulÄ™, czepek, dwa pasy i chaÅ‚at. Jeden z czÅ‚onków bractwa nacinaÅ‚ nożykiem ubrania czÅ‚onków najbliższej rodziny zmarÅ‚ego na starodawny znak rozdarcia ubrania- „kria”. ZwÅ‚ok nie wystawiano na widok publiczny. CiaÅ‚o zmarÅ‚ego musiaÅ‚o mieć kontakt z ziemiÄ…, dlatego pierwotnie Å»ydów nie chowano w trumnach, a w koÅ„cu, gdy zaczÄ™to je stosować, wykonywano je z miÄ™kkiego drewna, bez użycia gwoździ, wycinajÄ…c otwór, aby zapewnić nieboszczykowi kontakt z ziemiÄ…. Pod gÅ‚owÄ™ zmarÅ‚emu wkÅ‚adano woreczek z ziemiÄ… z Izraela, mężczyznom także taÅ‚es (chustÄ™ modlitewnÄ…), pozbawiony jednak frÄ™dzli („cicit”) przypominajÄ…cych o wykonywaniu przykazaÅ„ boskich. Å»aÅ‚obnicy Å›piewali psalmy w towarzystwie gÅ‚oÅ›no zawodzÄ…cych pÅ‚aczek. ZwÅ‚oki ukÅ‚adano do grobu w pozycji poziomej, twarzÄ… na wschód, aby w chwili nadejÅ›cia SÄ…du Ostatecznego skierowana byÅ‚a ku Jerozolimie. Macewy ustawione sÄ… wÅ‚aÅ›nie w tÄ™ stronÄ™. Po zÅ‚ożeniu zmarÅ‚ego do grobu przysypywaÅ‚o siÄ™ go cienkÄ… warstwÄ… ziemi, odmawiaÅ‚o modlitwy, wymieniaÅ‚o siÄ™ jego imiÄ™ i miejsce jego zamieszkania. Syn lub najbliższy krewny pochowanego odmawiaÅ‚ na gÅ‚os kadisz- modlitwÄ™ za zmarÅ‚ych. Oto fragment kadiszu: „Niech bÄ™dzie wywyższone i uÅ›wiÄ™cone Jego wielkie ImiÄ™. Amen. W Å›wiecie, który Sam stworzyÅ‚ wedÅ‚ug Swojej woli. I niech nastanie Jego królestwo. Niechaj bÄ™dzie bÅ‚ogosÅ‚awione i poÅ›wiÄ™cone i wywyższone, wyniesione i uÅ›wietnione, uwielbiane i sÅ‚awione ÅšwiÄ™te ImiÄ™ Jego, który jest BÅ‚ogosÅ‚awiony. Ponad wszelkie bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa, i pieÅ›ni pochwalne, i hymny i pocieszenia wznoszone na tym Å›wiecie. Amen Niech przyjdzie pokój z wysokoÅ›ci i dobre życie, dla nas i dla caÅ‚ego Izraela. Mówcie :Amen Ten, który sprawia pokój na wysokoÅ›ciach, niech zeÅ›le pokój dla nas i dla caÅ‚ego Izraela. Amen” Modlitwa ta przede wszystkim jest bardziej pochwaÅ‚Ä… Boga niż proÅ›bÄ… za zmarÅ‚ego. Po kadiszu żaÅ‚obnicy ustawiali siÄ™ w dwa rzÄ™dy, pomiÄ™dzy którymi przechodziÅ‚a najbliższa rodzina zmarÅ‚ego. Uczestnicy pogrzebu nie mogli powrócić tÄ… samÄ… drogÄ…, którÄ… przyszli w kondukcie pogrzebowym. Przez siedem dni, w okresie „Szywy”, żaÅ‚obnicy z krÄ™gu najbliższej rodziny zmarÅ‚ego nie pracowali i nie wychodzili z domu, nie jedli miÄ™sa, nie pili wina, nie nosili skórzanego obuwia, powstrzymywali siÄ™ od stosunków seksualnych. Okres żaÅ‚oby zwany „Szloszim” trwaÅ‚ 30 dni. Aby ocalić od zapomnienia żyjÄ…cych niegdyÅ› w naszym mieÅ›cie i okolicy, oleskich synów narodu wybranego, przytoczÄ™ ich imiona i nazwiska widniejÄ…ce na kamiennych pÅ‚ytach żydowskiego cmentarza. Napisy te, jedne wyraźne, inne zatarte, nieczytelne, czÄ™sto zaroÅ›niÄ™te glonami lub zielonym mchem to wszystko, co po Nich pozostaÅ‚o. Oto kilka z nich: SALO LEWIN -Prediger (kaznodzieja) HERMANN LUDWIG RICHTER (ur.1832, zm. 1902) NATAN ALTMANN (ur. 1801, zm. 1864) HELENE ALTMAN ur. HEIMANN ( ur. 1850) JOREL URENN? RAHEL HEILBORN BERTHA NEUMANN (ur. 1840, zm. 1937) MARTIN COHN (ur. 1885, zm. 1912) FRIDRICKE..........nazwisko nieczytelne ROSA WARTENBERGER (ur. 1866, zm. 1931) JAKOB WARTENBERGER (ur. 1864. , zm. 1934) ADELHEID RITTER z domu MEHRLÄNDER (ur. 1877, zm. 1914) JOHANNA MAY ( zm. 1875) RIKEL TRÄNKEL MORITZ SCHÖNFELD (ur. 1820, zm. 1896) FLORA WEIGERT ( ur. 1850) LÖBEL FRIEDLÄNDER PAULINE FRIEDLÄNDER ur. LOMNITZ SAMUEL ZWEIG ( ur. 1813, zm. 1849) ALEXANDER NIERLBORN? (ur. 1820, zm. 1885) JOHANN nazwisko nieczytelne ( ur. 1831, zm.1880) BERTA GRENNER? (ur. 1851) DOREL FREUND FRIEDERICKE FREUND ( zm. 1875) SAMUEL MISTOWIL? DAWID JERESLAW JOSEPH RUND MARIAM nazwisko nieczytelne ( ur. 1838, zm. 1863) ROZALIE KINTZ (ur. 1830, zm. 19050) CJANDEL? WENDRINER ur. WINCKOWITZ HELENE HOEHM ( ur. 1820, zm. 1885) ARHUR BLÖH? ( zm. 1876) Szkoda, że oleski kirkut odwiedzajÄ… tylko dzieci, które przez poznanie przeszÅ‚oÅ›ci tej szczególnej spoÅ‚ecznoÅ›ci naszego miasta, mogÄ… przyczynić siÄ™ do tak pożądanego przenikania siÄ™ kultur. A jest to priorytetowe zadanie oleskiej „Dwójki”, peÅ‚niÄ…cej rolÄ™ integracyjnÄ… w Å›rodowisku etnicznie zróżnicowanym -wychować mÅ‚ode pokolenie w duchu tolerancji, wzajemnego szacunku i zrozumienia dla innych nacji, kultur i religii. Cmentarz żydowski jest wyjÄ…tkowym miejscem i unikatowym zabytkiem dziedzictwa kulturowego dawnych mieszkaÅ„ców Olesna. Marzeniem byÅ‚oby udostÄ™pnienie go szerokim rzeszom zainteresowanych, miejscowym i turystom, jako miejsce historycznej pamiÄ™ci, skupienia i modlitwy za zmarÅ‚ych.(W ubiegÅ‚ym roku wiÄ™cej uwagi poÅ›wiÄ™ciÅ‚am historii oleskich Å»ydów w TO, nr 405, 16-30 listopada 2006 r. ) Ewa CichoÅ„
 
« poprzedni artyku³   nastêpny artyku³ »
Gimnazjum nr 2 | Szkoa Podstawowa nr 2 | Olesno